علل پیشرفت اسلام و انحطاط مسلمین ( 4 اردیبهشت 96 )


سفیر سبز : کتاب: علل پیشرفت اسلام و انحطاط مسلمین نوشته آیت الله زین العابدین قربانی در قطع وزیری و 514 صفحه منتشر شد که چاپ هفتم این کتاب در سال 1393 توسط سلار منتشر شد .

نویسنده در مقدمه این کتاب می نویسد : در سال‌های بسیار دور ـ حدود سال 1336 ـ طبق پیشنهاد مرحوم آیت ا... دکتر بهشتی به مرحوم علّامه کرباسچیان مدیر دبیرستان علوی تهران جمعی از طلاب حوزۀ علمیه قم، تابستان به تهران دبیرستان علوی اعزام شدند تا در آنجا علوم جدید از قبیل: زبان، فیزیک، شیمی، ریاضی و... فراگیرند.

آیت ا... مهدوی کنی، امامی کاشانی، ربانی املشی، هاشمی رفسنجانی و...از آن جمله بودند و بنده نیز در آن جمع بودم.

استادی داشتیم برای ما درس انشاء می‌گفت از جمله انشائی که به ما ارائه داده علل پیشرفت اسلام و انحطاط مسلمین بود و چون من در آن ایّام کتاب تاریخ تمدن اسلام و عرب نوشته دکتر گوستاولوبون فرانسوی را تازه خوانده بودم و در آنجا مطالبی در این زمینه آمده بود مقاله‌ای نوشته و نمره تا حدود خوبی گرفتم واین انشاء تلنگری به مغزم زده در فکرآن شدم در این رابطه کتابی بنویسم در طول25 سال در این زمینه تحقیق کردم و کتاب‌های شکیب ارسلان سوری، ابوالحسن ندوی و نوشته‌های خارجی و داخلی فراوان دیگری را در این باره خواندم تا اینکه بنا شد در مجله مکتب اسلام، سلسله مقالاتی تحت عنوان علل پیشرفت اسلام و انحطاط مسلمین بنویسم که سالها در این مجله چاپ و مورد استفاده فراوان علاقمندان قرار گرفت، پس از انقلاب تصمیم گرفتم آن سلسله مقالات را جمع‌آوری و به شکل کتاب درآورم که بحمدا... این خواسته عملی شد و بوسیله دفتر نشر منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت و بارها چاپ شد.

زیر مجموعه: تالیفات
به اشتراک بگذارید:
 

security code
تلگرام